ny uppdatering ;)

lite om dagarna som har gått ;)
fredag
jag gick upp vid 10 tror jag ;) åt frukost och slappa framför tvn, sen gick helena och jag till poolen och sola och så tog jag ett dopp ;)
vid 2 gick vi tillbaka till rummet vi kolla på tv och åt tim tam:) vid 5 sen så gick vi ner mot "stan" å åt på subway och sedan mot supermarket å handla lite grejer. vi stötte på de andra och de fråga om vi ville gå med dom och äta pizza men eftersom vi redan hade ätit så gick vi tillbaka! när vi kom tillbaka till hotellet så satte vi oss i soffan och kolla på film :) vi såg notting hill riktigt bra det var ett tag sen jag såg den så det var väl dags antar jag ;) sen var det mest slapp och sedan sängen eftersom vi skulle upp tidigt dagen efter!
lördag
idag gick jag upp kvart i 6... gjorde iordning frukost och satte på tvn av ren slump var det is cermonin det hade jag totalt glömt bort.. haha sen ringde pappa på morgonen och jag var bara tvungen att fråga honom om han också kolla på det :) , men det gjorde han inte så jag var då tvungen att berätta att de hade james bond  var med mister bean var också med men när han var med hade vi redan slutat vårat samtal  :) pappa var tydligen hos morbror kjell så fick även prata med honom lika rolig som alltid, det är alltid trevligt att prata med honom.
Sen bar det av på en segelbåtstripp och lite snorkling också och det var så mycket vackrare där vi var igår än i barriärrevet;) tog lite bilder också men det är svårt att ta under vattnet ;) sen så njöt man bara på segelbåten! det var min första segelbåtstur så det var både intressant och roligt:) brände tyvärr ansiktet...Men jag överlever:) när vi kom hem var jag och helena väldigt trötta så vi tänkte bara slappa tills vi insåg att vi behövde gå till supermarket.. Så vi gick fit och åt även på Mc. sen blev det att handla mjölk, dricka och bröd och sen raka vägen till hotellet. Det var jobbigt för det var min tur att bära påsarna och en brant uppförsbacke är inget önskemål precis men jag genomförde det iaf :)
sen när vi kom tillbaka till vårt rum så tog jag en dusch och sen ringde pappa så jag prata med honom :) alltid lika kul. saknar dom verkligen nu men det är ju inte långt kvar nu tills vi kommer hem.
idag då, jo då har jag packat under morgonen eftersom vi åker tillbaks till sydney imorrn. Det är väldigt underligt när man packar för det känns som jag har mer och mer men jag har inte köpt till något som ska ner i resväskan nu !? ja förhoppningsvis så blir allt bra tillslut. annars så blir det väl en rätt så slapp dag :) ich sen imorrn så blir det som sagt tillbaks till sydney och sen ska vi äta på hard rock café på kvällen å på tisdag bär det av till flygplatsen och sen blir målet hem till sverige så jag är hemma i sverige kl 9.30 på onsdag :D tror inte att det blir något mer inlägg innan dess men man vet aldrig ;) men bye så länge!

barriärrevet :D

hejsan på er !
idag gick jag upp kl 5.45 och det var jobbigt.. men gick ändå upp och åt frukost och kolla på tv :) sen kl 7.15 så gick bussen mot båten. på båten fick vi information om de olika aktiviteter vi kunde göra under dagen, det som ingick i priset var snorkling och åka ut med en båt som hade glasbotten men jag och helena hann inte med den :/... Annars kunde man åka helikopter, dyka och få massage ;) Men som sagt så gjorde jag bara snorklingen. Blev lite besviken på revet hade för höga förväntningar tror jag för jag tycker att det är mycket finare i egypten, men men det kan ju bero på att barriärrevet är så stort och man får höga förväntningar ;) Men är ändå glad att jag gjorde det för hur många är det som kan säga att dom har snorklat i barriärrevet ;)
Annars så har jag solat och lyssnat på musik under dagen;) ja och nu sitter jag här och gör inget alls, ska väl äta snart antar jag och sen blir det film ikväll igen med helena x) ja det var väl allt från mig bye bye ! :D

lite uppdatering här då

tjenixen på er tänkte ta dagarna som gått lite här då!
måndag:
gick upp kl 5.45 riktigt jobbigt... men det gick iaf kolla mest om jag hade packat ner allt och tog dän sängkläderna:) åt frukost en snabbis sen och kl 7 så åkte vi med bussen till flygplatsen och när vi var framme där var det bara att skynda så att man kom på planet ;)
Men när man väl hade gått igenom all security så var planet försenat.. så vi gick inte på planet på engång... när man sen väl var på planet så satt man där i en timme ungefär och sen mellanlanda vi i Brisbourne där det blev ett snabbt toabesök ;) sen blev det att gå på planet igen jag hamna med två norskar som dessutom är ett par :P haha men jag lyssna på min musik istället..
detta flyg tog ungefär 1 timme och 20 minuter. när vi sen äntligen kom fram så fick vi åka buss i 25 minuter till hotellet. när vi sen då fick reda på vilka vi skulle bo med så blev jag riktigt glad :D för jag och helena bor tillsammans och vi har varsitt rum och toalett jag tog dock det största rummet;) där badrummet är i samma rum har både dusch och badkar :D hehe
kl 5 sen så åt vi på subway och gick sedan vidare och handla :) sen tog vi ju självklart skogsvägen tillbaka och när vi går där i mörkret med lyse och musik så skriker plötsligt synne till ! då visar det sig att det är en orm:S ush även om den var liten så blir man helt knäpp.. sen gick vi fort där ifrån!
efter det umgicks vi med siri och synne, vi spela kort och det gick sådär:/ haha men ändå roligt:) sen kolla helena och jag på filmen killers:D så himla bra det var ett tag sen jag såg den sist:) sen kom ledarna och informera oss om olika aktiviteter vi kan göra, jag och helena valde då en segeltur till olika öar där vi kan snorkla mm :D
Tisdag:
idag gick jag upp halv 10 och åt fruksot sen bar det av att möta ledarna och gruppen och skriva upp sig för vilka aktiviteter man skulle ha:) som sagt innan så skrev vi upp oss för segelbåtsturen:D och om vi har tur så kanske vi får se sköldpaddor:)
sen gick vi ner till stranden och tog ett dopp men när jag skulle ta det andra såg jag en brännmanet så då ville jag inte bada mer.. efter det bar det av till hotellet och det var en jobbig väg för vi tog en annan väg idag och den var braaaant... sen har vi mest slappat och kollat på tv och helena gjorde pasta åt oss:D sen gick vi å betala för aktiviteten och sen blev det film igen och kommer tyvärr inte ihåg vad den heter:/ men bra var den iaf!
idag då jo då gick jag upp vid halv 10 och åt frukost och kolla på tv:) sen senare gick helena och jag ner till själva gatan där alla affärer är jag tog ut pengar å då dtötte vi på siri och synne så vi umgicks med dom. vi gick å köpte en smoothie den var as goood :D sen gick jag å köpte en hatt för jag behöver det till båtturen tydligen:P sen köpte jag även en humörring och två armband... hehe det är farligt att vara utomlands och ha pengar måste jag bara få säga ;)sen gick vi till supermarket och köpte lite grejer vi behövde och sen raka vägen tillbaka till hotellet! och nu sitter jag vid poolen för att man har bara internet här tydligen och det är lite konstigt eftersom vi bor i värsta lyxiga rummet ! :D men men det är inte helt fel att sitta här :) ja det blir väl film ikväll igen kanske äter ute eller beställer in till rummet ;)
bjuder på denna bild :D

Sista middagen med värdfamiljen ;)

har nu kommit hem från middag hos värdmammans föräldrar hennes systrar var även där:) vi åt asiatisk hemt mat ;D
ja vad ska man berätta mer om denna dag bara att man är glad att det är sista dagen hos värdfamiljen,skönt att få åka till ett varmare ställe :) Jag hannah och Iben pratade faktiskt våra egna språk med varandra idag :D hehe men det fick gå väldigt långsamt :P för annars gick det inte men när hannah och iben pratar med varandra så går det så himla snabbt och jag blir helt förvirrad å då känner man sig ensam eftersom jag inte har någon att prata svenska med ;) men men det är ändå bra för då de senaste dagarna så har jag varit tvungen att prata engelska x)
imorrn bär det som sagt av till queensland och vi ska samlas på beacon hill kl 6.45 så det blir en tidig morgon i morrn....  inget jag föredrar men vad gör man inte för att få komma iväg till ett varmare ställe ;) så kommer vara riktigt trött imorrn;) ne nu ska jag fixa det sista ch försöka bli trött x)

Sista dagen med värdfamiljen

hejsan på er , har ätit god grillad mat nyss och  sen åt vi en bakelse:) har packat min resväska också och det var inte lätt och det värsta är att jag måste gör det igen nästa vecka .... :( jag har köpt alldeles för mycket :'( den väger ungefär 21.45 och eftersom vi flyger inom australien imorrn så vet jag inte om det blir övervikt:S men det blir inga problem när vi åker hem till sverige men nu vet jag inte :S ooops
Ja idag är det som sagt sista dagen med värdfamiljen.. senare ikväll så åker vi till värmammans föräldrar och jag vet inte vad vi kommer att göra där ! men något kommer vi att göra iaf ;) det är lite konstigt att det har gått så fort det börjar redan närma sig sista veckan i australien sen får jag komma hem till min lilla stad och min familj och vänner :D

Sista shoppingdagen i Sydney :D

idag som sagt var så gick jag och helena till china town :) jag hade bestämt mig för att inte köpa något idag men det sluta med att jag köpte en kortlek, två nyckelringar och två klockor som var formade som Australien typ ;)
Åt suchi idag också och det var riktigt gött :D ja idag var det den sista shoppingdagen i Sydney för på måndag bär det av till early beach och varmare väder :) längtar redan till att njuta i solen :D men längtar också lika mycket för att få komma hem  tänker redan på när man kommer till arlanda och ens familj står där och sen få träffa min lilla Lindsy och alla vänner ja bara att komma hem till Sweden kommer kännas bra men också konstigt för man har typ börjat vänja sig med att vara i Australien, jag till och med tänker på engelska ibland x) haha
ja imorrn då, jo då blir det nämligen grillning med värdfamiljen och kanske helena och caroline kommer också men det vet vi inte än ;) ja och sen ska man packa om väskan eftersom vi flyger till early beach :D ja sen är jag där från måndag till måndag och på tisdagen sen så åker vi hem till sverige :D kul att sitta på ett 23 timmars flyg sen ... haha men men det går fortare än vad man tror:D

free day

Fick sova ut idag :D vakna vid 10 och idag var det en fri dag så jag fick göra vad jag ville :D så jag åkte ner till stan kl 3 för att träffa Helena . Köpte ett par Uggs idag :D jätte glad för det och de är äkta , men nu tänker ni så här varför köper jag vinterskor när det är sommar, men jag var liksom bara tvungen och nu behöver jag ju inte köpa några uggs när jag kommer hem till sverige plus att de här är mycket bättre :D
Imorrn ska jag in till stan igen då ska jag och helena till till china town för att hon ska köpa något , jag ska försöka att inte köpa något men det vet man aldrig hur det slutar ;) jag kan liksom aldrig sluta när jag väl har börjat ;) hehe ne nu ska jag ta det lite lugnt och sen sova tror jag :D

lite från canberra och blue mountains :)

Då är man hemma hos värdfamiljen efter en 4 dagarstripp till Blue mountains och Canberra :D det var intressant måste jag säga, men man ska nog inte åka till Blue mountains om man är riktigt höjdrädd;) för jag klara precis av det och jag är rädd för höjder liksom ;)
Klara av grottorna trots min rädsla för trånga utrymmen så är rätt så stolt över mig själv;) har även matat kängurur och tagit kort tillsammans med koala :) ja det är så mycket vi gjort de senaste dagarna . Idag var vi på war mamorial eller vad det nu hette;) sen var vi på sports institut och sen ett museum om hur Canberra bildades ;) ja och vi kom hem till Sydney kl 8 ungefär :) och ja nu har vi tre dagar kvar i sydney sen bär det av till early beach där det blir sol hela veckan ;) haha
ne nu får ni lite bilder istället ;)

Australian rules football/ Olympic stadium

G'day mate :D
Idag så åkte vi och kolla på Australian rules football , inte för att man fatta så mycket av spelet så var det ändå rätt coolt, men efter halva spelet gick hannah och jag på en rundtur i stadion där dom hade OS :) det var så coolt att gå in i stadion och se allt , plus att de hade kvar prispallarna så jag och hannah ställde oss såklart på första plats och tog kort :D hehe
iadg var det en suverän dag och inmte nog med det vi får pizza till kvällsmat :) imorrn så bär det av till canberra och blue mountains så jag kommer inte kunna uppdatera förs om 4 dagar! men men jag är snart tillbaka igen :D
Bye bye  tillfällig aussie erika :D

Manly/ the rocks market

tjenixen på er :D
igår var vi på manly beach och spela vollyboll, och ja sen fick vi gå runt och shoppa :) jag köpte då en heöt underbar klänning :D är så stolt över den och det var på rea dessutom :D
idag så åkte Helena och jag till The rocks market och jag köpte då en grafitti målning , ett halsband och ett hundhalspand till min söta lilla vovve :D som kommer bli så fin i sitt nya rosa australien halsband :D hehe
ja så mycket mer har jag inte gjort imorrn så ska vi hänga med värdfamiljen och kolla på Australien rools fotball :P en fotbollsmatch men ändå inte vanlig fotboll eller rugby så det ska bli kul och intressant även om jag inte fattar spelet :P

Taronga Zoo

tjenare på er!
idag var vi på taronga Zoo, och som sagt så var det riktigt roligt och stort;) men den stora nackdelen var att "inhägnaderna" djuren var i var alldeles för små för dom tycker jag eller det skulle inte bara vara jag som tycker det. + att de lever inte upp till de krav som bordes heller...
men men vad kan jag göra åt det, jag var ju bara där för att se djuren och om jag kunde eller hittade något sett att ändra deras levnadssätt så skulle jag göra det! det lovar jag !
men är ändå glad över vad jag fick se idag det var dels djur jag har sett förut med det var ju också såklart djur som bara finns i Australien:) i 4 timmar gick vi runt och hann knappt med att se alla djur så många var det och man blev alldeles snurrig, var lite lost sometimes men hitta tillslut ;)
efter zoot så åkte jag med hannah, caroline, och helena till warringah mall och där köpte jag en tröja, och strepsils och tugummi, just det köpte även två saker vid zoot men kan inte berätta det här för det är presenter till familjen typ ;) hehe..
ja imorrn så ska vi till manly beach, och vi ska vara där 11 så vi har sovmorgon wohooo:D ja  å sen är det bara en vecka kvar tills vi åker till  bariärrevet och är där en vecka å sen åker hem ;)
denna ormsort är världens längsta
trött koala:)
liten krokodil(ingen bra bild pga glaset)
en liten kängruusort
pelikan
kängruu
lejon
tigrar
mini flodhäst

The art gallery

idag var vi på the art gallery och det var Boooooooring, jag brukar tycka att sånt kan vara helt okej men detta var riktigt tråkigt det var inte konst direkt vem som helst kunde ha gjort det där. måste säga att det jag var på i paris var såå mycket bättre ;)
annars idag då så gjorde vi inte så mycket mer, vi körde en slags speed dating så att vi alla skulle lära känna varandra lite bättre men , jag kommer typ ihåg hälften av namnen ;) det roliga var att när ja berätta att jag hade en hund ville alla veta vilken ras och eftersom Hovawart inte är så vanligt så fatta ingen ändå så jag fick säga att hon ser ut som en golden fast smalare ;) just det igår var vi på bondi, det var helt okej men inte så mycket att göra dock.. men det var ju bondi så det var ju bara roligt att vara där ;) ja och nu sitter man här på sitt rum, och väntar på mat är sååå hungrig så att jag skulle kunna äta vad som helst tror jag x)
men imorrn då, jo då ska vi till taronga zoo och det kommer bli roligt för djur är ju liksom min grej, det kan jag ju ;) hehe, så imorrn blir det massa foton på massa söta djur :D

Sydney Aquarium

hejsan på er!
idag åkte vi med 9 bussen in till stan för att sedan gå därifrån till Sydney Aqarium där vi då var fram till kl 1. det var riktigt coolt där, men mycket folk... men ändå värt att se. men jag är ju mer van när vi gör något med skolan tex att det inte är så mycket folk så det var rätt jobbigt! men det var ju såklart mycket mer fiskar, och coolare här än vad det det finns i sverige. efter det så tog vi lunch och satt och kolla ut över harbour, sedan gick vi till chinatown jag hitta massa fina saker men jag våga inte köpa med kort , men jag köpte ett iphone skal, men ska försöka gå dit någon mer gång innan vi åker härifrån för jag hitta massa söta asiatiska saker jag alltid velat ha men inte kunnat köpa hemma:P
ja och nu sitter jag på mitt rum hos värdfamiljen, har lånat hannahs adappter men ska köpa en ny, ja och väntar på mat så mycket mer kommer inte att hända idag;) imorrn bär det av till Bondi Beach jag ska dock inte surfa för jag tycker att det är för kallt och jag kan gör mycket mer utav de pengarna istället :) men jag ska fota alla tänkte jag som ska försöka lära sig surfa i det kalla vattnet ;) ne nu får ni lite bilder på fiskar istället ;)

Rocksmarket :)

okej idag så åkte hannah ochnjag till rocksmarket, alltså den marknaden var riktigt stor och det fanns massor med saker men köpte inget där förutom godis,  men det fanns saker jag ville köpa men jag tog aldrig det steget men vi ska nog åka dit någon mer gång innan vi åker härifrån! men jag köpte också en tjocktröja där det står Bondi på trycket och den är riktigt stor så den kommer bli mysig :) hehe.. nu ska man bara komma igång med allt shoppande medans man ändå är här down under, för det här kommer bara vara once in a lifetime you know ;)

Australien

okej, idag var det första lediga dagen från schemat,så på förmiddagen tog värdfamiljen oss till manlybeach riktigt fint faktiskt :) sen åkte hannah en utav tjejerna jag bor med till ett shoppingcenter för att träffa två andra från sts :) köpte en gul tröja och ett till vykort:) inte så mycket mer, men ska försöka att köpa lite mer saker nu när man ändå är här i australien :)
Det känns lite konstigt egentligen att man är påp andra sidan jordklotet, det märks ganska tydligt när man kollar ut över havet och man ser ingeting alls bara ett stort hav , så man känner sig lite ensam... Men det är så värt att åka hit så om ni får chansen att åka till Australien gör det för det är inget man kommer att ångra när man väl är här:) men om man vill ha lite varmare borde man nog åka när det är sommartid i australien, om då inte åker till bariärrevet där det då är varmt på vintern med inte jätte varmt men du kan bada :) ha en trevlig dag hörrni! :D

lite uppdatering

Okej vart ska jag börja, jo resan från arlanda till Australien var väldigt lång och man vart verkligen trött, när vi väl vara framme igår så åkte vi först hem till värdfamiljen och sen fick vi ta det lugnt under dagen, senare åkte vi och köpte busskort och simkort till mobilen. Så mycket mer hände inte igår.
idag så på förmiddagen fick vi lära oss om det Australieniska instrumentet digeridoo det var båder roligt å intressant, vi fick även lära oss några danser;) men man kände sig lite fånig under danserna x)
sen på eftermiddagen så åkte vi på en busstur runt Sydney så jag passa på att ta lite bilder ja och nu är man hemma hos värdfamiljen har precis ätit tacos och nu sitter jag här och tar det lugnt :) men hoppas ni har en trvlig fortsätt dag!